8 PASI ESENTIALI pentru recuperarea copilului cu TSA


Multumesc echipei de evaluare si interventie terapeutica a PAPILLON CLINIQUE, pentru conceperea acestor recomandari pentru parinti. 
Este natural ca parintii sa treaca prin momente emotionale dificile atunci cand afla ca posibila tulburare in dezvoltare/ lipsa abilitatilor este asociata cu tulburare din spectru autist. Este nescesar, insa, ca orice decizie si abordare sa fie tratata cu calm, indiferent de complexitatea cazului. 

Exista foarte multe cazuri de recuperare, de dobandire a abilitatilor si in mare parte a autonomiei necesare conform varstei in cazul diagnosticarii si interventiei timpurii cu echipa interdisciplinara si prin crearea unui plan individualizat si metode adecvate.

1) Interventia timpurie interdisciplinara – mareste semnificativ recuperarea si deblocarea abilitatilor.

Recomandam parintilor sa actioneze de la primul semn de intarziere in dezvoltare. Primul pas este Evaluarea Interdisciplinara, psihologica si de dezvoltare psihomotorie. Imediat dupa aceasta etapa trebuie intervenit cu terapie intensive, sau de intretinere, ambulatorie, conform planului de interventie rezultat in urma evaluarii. Rolul echipei interdisciplinare este de a interveni pe mai multe arii de dezvoltare, de a dezvolta abilitati prin interventii diferite aplicand principii de baza in cazul TSA, cel al Generalizarii (discipline variate, abordari variate, activitati variate, rezultat comun). 

Majoritatea parintilor se lupta cu diagnosticul timp de luni sau ani, ceea ce este extrem de daunator pentru copil. Interventia timpurie are un rol foarte important in recuperarea copilului cu TSA (autism,
elemente autism, disfunctii si intarzieri de dezvoltare).

2) Asigurarea/ confirmarea diagnosticului de autism

Utimele studii realizate demonstreaza ca TSA poate fi identificat pana la varsta de 1 an. Papillon Clinique poate asigura evaluarea interdisciplinara copiilor cu varsta de peste 6 luni si totodata poate
asigura interventia pentru diagnostic cu Medic Neurolog si Psihiatru.
Un semn comun de diagnostic pe care parintii preocupati l-au gasit in identificarea unor elemente de autism, pentru copiii cu varsta de peste 1 an, este modul in care copilul reactioneaza la numele sau, atunci cand este strigat de persoane straine. Daca este strigat de 10 ori de persoane diferite, iar copilul raspunde la mai putin de 7-8 ori, exista riscul ca acesta sa dezvolte elemente din spectrul autism.
Recomandarea este evaluarea imediata si daca temerile sunt confirmate, porniti interventia interdisciplinara deoarece orice ora de terapie este importanta.

3) Parintele trebuie sa inteleaga ce s-a intamplat cu copilul sau.

Daca puteti lasa deoparte diagnosticul medical, faceti o scurta pauza si intelegeti ce s-a intamplat copilului dumneavoastra si va va ajuta in recuperarea acestuia. In fapt, copilul nu este bolnav, el este mai putin prezent la mediul inconjurator, mecanismul lui cognitiv functioneaza altfel. In acest moment mintea lui se pregateste sa-si croiasca propria sa lume, de aceea interventia timpurie este
benefica pentru ca recuperarea este mai rapida si mai usoara. In acest context copilul isi formeaza stereotipii pentru a-si creea un cadru sigur. El se auto-stimuleaza din aceasta cauza. Preveniti!
Pentru ca acest lucru il impiedica sa invete lucruri noi.

4) E timpul pentru asumarea actiunilor

Acum sau niciodata, nu va puteti permite intarzierea in luarea deciziei de interventie. Pune-ti toata energia in a intelege copilul. Efortul concentrat FAMILIE - TERAPEUTI este relatia necesara pentru a avea o sansa buna de recuperare.

5) Copii cu autism – integrare in colectivitate

Integrarea copilului cu TSA in colectivitate se face treptat, daca acesta este pregatit, de cele mai multe ori cu suport. Daca acest lucru nu se intampla, copilul se poate simti agresat de stimuli si se inchide si mai mult, poate inregistra un regres sau dezvolta comportamente agresive de autoaparare.

6) Relatia terapeut-parinte

In terapia de recupearare terapeutii trebuie sa lucreze in echipa impreuna cu familia. Se intampla de multe ori ca familia sa simta o usurare atunci cand gasesc un terapeut sau un grup de terapeuti care sa lucreze cu copilul lor. Foarte importanta este familia si implicarea acesteia in recuperarea copilului, deoarece aici in nucleul familial acesta gaseste resursele majore de recuperare, aici petrece cel mai mult timp fizic. Copilul are nevoie de stimulare emotionala, fizica si cognitiva, de invatare pasiva, el nu trebuie lasat sa se retraga in lumea lui, sa se rupa de realitate. Prin joc, copilul trebuie stimulat constant sa participe la diverse activitati pentru ai antrena mintea.

7) Stimularea virtuala

De cele mai multe ori acesta devine o fixatie, copilul nu invata nimic structurat din mediul virtual, dimpotriva il ajuta sa se retaga in lumea lui si sa nu perceapa corect realitatea, promoveaza comportamentul lui de autostimulare. 
In practica terapeutica, se inregistreaza rezultate minunate in cazurile in care copiii au fost indepartati de acesti stimuli. Atentia copilulul se imbunatateste, iar perceptorii se activeaza.

8) Ce trebuie sa faca parintii pentru recuperare?

Este, din nou, "acum ori niciodata". Prioritizati recuperarea copilului dumneavoastra. Parintii pot interveni in recuperarea copilului cu sprijin specializat sau se pot adresa unor specialisti pentru a beneficia de terapie si consiliere familiala. Terapia nu trebuie facuta la intamplare, in orice conditii si contexte. 
Exista capcana in care parintii cad si anume, din dorinta de a rezolva cat mai repede totul, culeg informatii din diverse surse si actioneaza haotic, adica incearca mai multe variante de terapie si cu mai multi specialisti fara ca acestia sa aiba un plan comun. In acest caz copilul in loc sa avanseze, este bulversat de avalansa de informatii si creierul lui nu mai asimileaza structurat. 

Recomandam parintilor sa depaseasca aceasta bariera si sa isi construiasca o perspectiva cu un specialist care sa coordoneze aceasta interventie multidisciplinara prin comunicare si plan unic individualizat, adaptat pe nevoia fiecarui copil si a familiei sale.
Echipa PAPILLON CLINIQUE lucreaza dupa un protocol de interventie structurat, multimetodic si multidisciplinar care are ca repere: echilibrul familiei, adaptarea planului de interventie la potentialul fiecarui copil, stimularea treptata si adaptata la nevoile cognitive, motrice si emotionale, pentru a descoperi resursele proprii si a obtine motivatia explorarii si invatarii.

Claudiu IONITA - Consilier de Dezvoltare Personala PAPILLON CLINIQUE Bacau