Dezvoltarea copiilor: nevoia de explorare si extinderea autonomiei

Dupa nastere copiii exploreaza lumea prin intermediul simturilor si ajung mai apoi in perioada 3-6 ani sa se foloseasca de memorie, atentie, imaginatie, gandire pentru a construi, invata si comunica cu ceilalti.

Varsta prescolara este dominata de intuitie care la randul ei este influentata de perceptie. Perceptia sta la baza piramidei de dezvoltare a copilului si ea se manifesta in prezenta obiectului, implicit a stimulilor: vizuali, auditivi, kinestezici.

Concentrarea copilului se dezvolta gradual, gandirea si memoria este strans legata de evenimentele si trairile fiecaruia. Acestea pot fi stimulate prin joc si exercitiu si trebuie sa se afle sub atenta supraveghere a parintilor deoarece acestea contribuie la dezvoltarea cognitiva.

Copilul trebuie incurajat sa se descurce singur in diverse situatii si o va face cu conditia sa stie ca poate avea suportul parintilor in mometul in care are nevoie. Suport presupune impartirea in etape a unei activitati, nu preluarea si executarea acesteia de catre adult.

Copilul, pentru a se dezvolta, trebuie sa aiba ocazia sa faca singur actiuni, sa nu fie oprit si conditionat, doar monitorizat discret si ghidat. Actiunile pot fi facute de copil de unul singur, dar si impreuna cu persoane de varsta lui sau cu adultii. Un copil isi va extinde autonomia daca va fi lasat sa interactioneze cu cat mai multe persoane din medii si grupuri diferite pentru ca astfel va avea posibilitatea sa invete si sa generalizeze.

Daca aceasta etapa, de 3-6 ani, este tratata cu superficialitate de parinti, copilul poate inregistra intarzieri in dezvoltarea cognitiva care se manifesta prin:
  • intarzieri de limbaj;
  • dificultati de interpretare a cerintelor senzoriale din mediu;
  • dificultati de socializare;
  • dificultati de concentrare, invatare si intelegere;
  • dificultati de exprimare a ceea ce gandeste;
  • explozii de furie.

Echipa PAPILLON CLINIQUE , incurajeaza prin activitati creative gandirea si ofera copiilor posibilitatea sa dezvolte abilitati, sa aprecieze unicitatea, sa gaseasca resurse interioare pentru a gasi motivatia explorarii. Activitatile sunt coordonate de specialisti in educare si dezvoltarea abilitatilor copilului: emotional-comportamentale, cognitive si fizice prin programe bine structurate in cadrul atelierelor si programe individualizate de terapie cu scopul de a constitui suport de interactiune, invatare si dezvoltare.

Iren A. IONITA - Consilier dezvoltare personala PAPILLON CLINIQUE