Dezvoltarea abilitatilor sociale prin intermediul jocului

Ce sunt jocurile si abilitatile sociale?

Jocul este un angajament voluntar in activitati auto-motivate asociate cu placerea si distractia. Jocul poate consta in interactiuni amuzante, reale sau imaginare, constructive, interpersonale (impreuna cu altii) sau intrapersonale (joc solitar). Jocul este modul in care copiii invata despre mediul inconjurator, despre corpurile lor, despre reguli, despre respect, etc.

Abilitatile sociale sunt abilitatile pe care le folosim in fiecare zi pentru a interactiona si a comunica cu ceilalti. Acestea includ comunicarea verbala si non-verbala, cum ar fi vorbirea, gestul, expresia fetei si limbajul corpului. O persoana are abilitati sociale puternice daca are cunostinte despre cum sa se comporte in situatii sociale si sa inteleaga regulile scrise si implicite atunci cand comunica cu ceilalti.

De ce sunt importante jocurile si aptitudinile sociale?

Jocul este o modalitate prin care copiii invata. Jocul "liber" sau nestructurat in copilaria timpurie este o modalitate importanta pe care copiii o invata despre lumea lor. Jocul este, de asemenea, o cale prin care se pot dezvolta abilitatile sociale. Pe masura ce cresc, copiii invata despre regulile societatii, facand jocuri cu reguli, precum si despre castigarea si pierderea si "jocul corect".

De asemenea, ei invata despre controlul impulsurilor lor pentru a face bine la ceva si despre spatiu, negociere si rezolvarea problemelor. Mai presus de toate, jocul este necesar pentru distractie si relaxare.

Abilitatile sociale sunt vitale pentru a permite unui individ sa aiba si sa mentina interactiuni pozitive cu ceilalti. Multe dintre aceste abilitati sunt esentiale in crearea si sustinerea prieteniilor.

Interactiunile sociale nu se desfasoara intotdeauna fara probleme si o persoana trebuie sa poata implementa strategii adecvate, cum ar fi rezolvarea conflictelor atunci cand apar dificultati in interactiuni. De asemenea, este important ca indivizii sa aiba "empatie" (adica sa fie capabili sa patrundeti in “situatia” altcuiva si sa-i recunoasteti sentimentele), deoarece permite unei persoane sa raspunda intr-o maniera de intelegere si ingrijire a modului in care se simt altii.

Cand un copil are dificultati in joc si in abilitatile sociale putem observa urmatoarele manifestari:
  • Atentie si concentrare slaba;
  • Trece de la o activitate la alta, fara a se concentra pe o anumita jucarie;
  • Ridica jucariile de pe podea;
  • Dificultati prin transformare / partajare;
  • Este suparat cand "pierde" un joc;
  • Nu este constient de ceilalti si nu reuseste sa citeasca sentimentele celorlalti pe baza indicatiilor lor verbale si non-verbale;
  • Are probleme in exprimarea / reglarea emotiilor;
  • Are probleme de abordare a unei persoane; nu stie sa isi faca prieteni si nici sa mentina relatii de prietenie;
  • Are interese repetate sau restranse in jucarii/ joc;
  • Prefera sa se joace singur;
  • Intrerupe frecvent orice discutie sau activitate;
  • Nu este capabil sa mentina un subiect de conversatie si ofera comentarii irelevante in timpul unei conversatii;
  • Nu intelege pericolul;
  • Nu intelege consecintele actiunilor lor.
Jocul este principalul instrument de invatare si modelare a comportamentelor unui copil, este modul prin care el comunica si invata. De cele mai multe ori si adultul gaseste in joc un mijloc facil de asimilare si dezvoltare abilitati sau de reconstruire abilitati.

Echipa PAPILLON CLINIQUE imbina metodele educationale si de terapie si foloseste jocul ca facilitator de evaluare si comunicare, de stimulare a limbajului si dezvoltare a abilitatilor si a inteligentei emotionale.

Iren A. IONITA - Manager General PAPILLON CLINIQUE