Activitati educative pentru dezvoltarea copiilor



Nevoia de socializare:


Fiecare dintre noi simtim nevoia unei intalniri cu cei apropiati, prieteni, rude, cu anumite ocazii festive sau nu, ci doar inventate ad hoc, ba si mai simplu la o cafea. DE CE? Pentru a socializa si anume povestim despre intamplarile noastre de acasa sau de la servici, despre ultimele achizitii, masina sau casa, poate doar despre un articol vestimentar sau o pereche de ochelari, de o noua relatie, vorbim cate in luna si in stele, radem, glumim, uneori plangem.

E un mod firesc de a ne descarca emotional si de a ne incarca in alelasi timp emotional. DE CE? Pentru ca avem experiente, experiente din interactiunea cu oamenii si evenimente, experiente bune sau nu.

AVEM ACESTE EXPERIENTE? Daca da inseamna ca avem simtul realitatii, ca suntem inconjurati de firesc si de oameni.

Copiii se intalnesc si ei pentru a se juca, caci jocul este esenta copilariei, e miscare, e explorare, comunicare si socializare, exercitiu si invatare, observatie si imitatie si mai ales placere.

Jocul si predispozitia copilului pentru joc este rezultatul dezvoltarii sale psihice normale.

Starea de apatie si nemiscare , cumintenia, este motiv de ingrijorare. Cumintenia e lipsa interesului pentru tot ceea ce il inconjoara pe copil, pentru lumea reala in general. Copilul isi construieste propriul univers in care se simte in siguranta pentru ca acolo nu sunt surprize, totul este bine ordonat.

Activitati educative pentru dezvoltarea copiilor

Copilul dupa ce se naste trece prin momente de adaptare la noul mediu, el trebuie sa invete totul de la zero. Din fericire copii au o abilitate innascuta de invatare si deprind orice cel mai bine in intervalul de la nastere si pana la 5 ani - au ritmul cel mai rapid de invatare din viata. Prin urmare, in aceasta perioada este important ca parintii sa fie atenti la stimulii la care sunt expusi copii deoarece acestia pot influenta pozitiv sau negativ dezvoltarea celui mic. La aceasta varsta, educatia copilului se face prin JOC. 

Prin diferite jocuri si activitati special create pentru copii, parintii si copii pot comunica mai usor, cei mici isi vor dezvolta aptitudini specifice varstei lor si se vor dezvolta mai armonios.

Copii cresc si isi sensibilizeaza simturile, isi intaresc muschii, isi coordoneaza miscarile corpului, simtul orientarii, al vazului, al auzului prin joaca, se descopera pe ei, descopera lumea din jurul lor prin jocuri, isi dezvolta noi aptitudini si devin mai responsabili si competenti in ceea ce priveste capacitatile cognitive, sociale, emotionale, motorii, fizice si ligvistice.

JOCURILE ajung sa dezvolte aproape toate ariile de dezvoltare ale unui copil. 

JOCUL e mai mult decat o ocupatie, o activitate specifica copilariei. Acesta il pot invata „pe micul explorator” despre ceea ce este bun si rau, ce inseamna sa-ti constientizezi emotiile, cum sa le gestionezi si cum sa faci fata situatiilor neprevazute. 

JOCUL este cel mai puternic suport didactic cu ajutorul caruia copilului i se ofera sansa sa invete mai multe despre animale, oameni si in general lumea care il inconjoara.

JOCURILE COPILARIEI au o mare semnificatie si in dezvoltarea sanatoasa a copilului permitandu-i si incurajandu-l sa proceseze informatii si sa descopere prin propriile puteri sensul lumii in care traieste.

Elementul de joc imprima acestuia un caracter mai viu si mai atragator, aduce varietate si o stare de buna dispozitie functionala, de veselie si de bucurie, de destindere, ceea ce previne aparitia monotoniei si a plictiselii, a oboselii.

JOCURILE educative au rolul de a urmari comportamentul copilului pe perioada interactiunii si de a observa anumite manifstari nepotrivite ale copilului, sa poata fi prevenite sau inlaturate.

Viata presupune nu numai evenimente pozitive, ci si situatii negative cu incarcatura emotionala puternica (moartea unei fiite dragi, despartire - divort parinti, situatii de piedere si boli grave) care vor pune la incercare abilitatile de adaptare a celor mici. Copilul la o varsta frageda nu isi va exprima aceste emotii lingvistic ci va trece prin stari de teama pana la izolare. In aceste cazuri cea mai buna metoda de exteriorizare a trairilor este tot jocul, acesta fiind motivul unei „discutii” intre adult si copil. Prin joc copilul va da frau liber sentimentelor ce ii domina mintea si sufletul si va comunica in felul lui ceea ce simte. Aici intervine rolul adultului, parinte / tutore, care va obseva si analiza situatia. Daca acesta simte ca este depasit de situatie, este coplesit de mila si compasiune, va putea apela la un terapeut care de pe o pozitie neutra va putea sa analizeze si sa evalueze situatia copilului si sa propuna o schema de terapie. Aceasta terapie are la baza JOCUL, de aceasta data terapeutic, organizat pe diverse arii de detensionare si constientizare a emotiilor.

Inteligenta emotionala din viata adulta isi are originea in dezvoltarea competentelor emotionale in prima perioada a copilariei, aceasta fiind o perioada de achizitii fundamentale din punct de vedere emotional, social si cognitiv. Perioada copilariei timpurii este indicata pentru dezvoltarea competentelor emotionale si sociale esentiale pentru functionarea si adaptarea la viata adulta. Dezvoltarea inadecvata a acestor competente are efecte negative asupra sanatatii mentale atat pe termen scurt cat si pe termen lung. Remedierea acestora si asigurarea unei dezvoltari optime, din punct ce vedere emotional si social, se realizeaza cel mai eficient in perioada in care copii sunt in formare.

JOCURILE pot fi clasificate in fuctie de aria de actiune in: 
  • JOCURI SOCIALE, se refera la participarea si interactiunea copilului cu alti copii in timpul jocului. Majoritatea tipurilor de joc, mai ales cele de cooperare, de competitie sau de rol presupun relationare, adaptare a actiunilor proprii la acelea ale unui partener de joc, asumare a responsabilitatii propriului comportament si respectarea conventiilor comportamentale impuse de situatie.
  • JOCURI FIZICE, contribuie la dezvoltarea fizicului copilului, la functiile motrice grosiere sau functiile de motricitate fina;
  • JOCURI COGNITIVE, reflecta nivelul mental de dezvoltare a unui copil.

Curiozitatea si gandirea care-l stimuleaza in joc sunt parte integranta din placerea sa de a invata. Copilul invata prin cunoasterea lumii proprii. Prin joc copilul se aventureaza in necunoscut. Incercand sa vada cat de inalt poate sa construiasca un turn din cuburi, cate obiecte poate sa puna in scara inainte ca aceasta sa se dezechilibreze sau ce poate modela din plastilina, el testeaza si materialul de joc, dar si pe sine.

O perioada mai lunga de joc pregateste copilul pentru intrarea cu succes intr-o lume din ce in ce mai complexa de cuvinte si simboluri.

Isi foloseste imaginatia pentru a umple golurile dintr-un obiect, folosind obiecte simple, natural (pietre, bete, apa) invatand astfel sa faca diferente bazate pe experientele sale. Face comparatii, observa noi proprietati si invata sa le explice siesi si altora. Analizeaza noile sale experiente si se bucura, impartasind si altora si discutand rezultatele sale.

In copilarie, copilul se familiarizeaza prin joc cu notiunile de greutate, masurare, sunete, obiecte vii. Din experienta capatata prin joc, copilul dobandeste o gandire mai profunda, idei si concepte abstracte de care va avea nevoie mai tarziu in matematica, istorie si alte obiecte de invatamant pe care le va studia.

Copilul incepe cunoasterea cu mainile, jocul sau cu obiectele observand diferente intre obiecte`(marime, grosime, forma, culoare) implicandu-l in procese de clasificare, generalizare, de formare a notiunilor si de rezolvare de probleme.

Avand grija de plantele dintr-o gradina, copilul invata notiuni importante referitoare la plante, animale. Jocurile de constructii, in care copilul lucreaza pentru realizarea unui produs final, devin din ce in ce mai elaborate pe masura ce copilul inainteaza in varsta.

Toti copiii au o pofta nebuna de a se juca si de a invata, dar le place mai ales sa fie cu adultii. Copilul isi doreste ca parintele sau sa fie interesat de el si sa-i acorde timpul si afectiunea sa. Copilul progreseaza si invata, in masura in care i se intretine motivatia. Aceasta motivatie va fi mult mai puternica daca i se propun activitati pe care le poate face, pe care le simte la indemana. In sens contrar, va fi pus intr-o situatie riscanta, chiar de esec si rezultatele obtinute vor fi contrare celor asteptate: copiulul se va interioriza, isi va pierde increderea in el si nu va mai vrea sa invete cu adultul. Din contra, daca se afla in situatia de reusita, este bine sa fie felicitat, sa fie mandru de el, aceasta motivand si dorinta de a face mai mult. 

Pentru a se dezvolta intelectual, copilul trebuie sa intre in contact fizic cu mediul inconjurator, cu obiectele, cu locurile, cu persoanele, etc. Doar manipuland obiectele copilul invata sa descopere, sa distinga ce este normal de ceea ce este neobisnuit si sa inteleaga care este consecinta actiunilor sale.

Inteligenta depinde concomitent de o componenta ereditara si de mediul inconjurator. S-a demonstrat ca experientele multiple, stimularile variate, un mediu afectuos pot sa contribuie la dezvoltarea, in cel mai bun mod posibil, a potentialului propriu fiecarui copil.

Se spune destul de des ca, inainte de o anumita varsta, "totul era o joaca". In realitate, nimic nu este numai o joaca. Primii ani au un rol esential in dezvoltare si nu trebuie subestimat nimic din ceea ce s-ar putea face cu copilul mic in aceasta perioada, care i-ar permite acestuia sa-si construiasca baze solide pentru viitor.

Dezvoltarea creierului este cu atat mai rapida cu cat copilul este mai mic si este aproape completa inainte ca acesta sa mearga la scoala. Atat calitatea cat si cantitatea primelor experiente stau la baza dezvoltarii mentale viitoare. Nu trebuie uitat, atat in calitate de parinti cat si in calitate de educatori, ca prin joaca putem furniza copilului mecanisme de gandire, de inventie, de invatare si toate procesele care presupun functionarea inteligentei si care ii sunt foarte pretioase acum, dar mai ales mai tarziu, in viata de zi cu zi.

E foarte adevarat ca un adult de succes este un copil cu parinti responsabili, de aceea te asteptam la Papillon Clinique.